Nevelvann rundt på sti (Lillehammerfjellet/Nordseter)

Posted by Tord Bern Hansen, Kategori: Lillehammer- og øyerfjellet, Sykkelturer,

Fin stirunde i nærheten av Nordseter som inviterer til både flyt og tekniske utfordringer. Runden kan gjøres enklere, avkortes eller kombineres med andre turer.

• Start/stopp: Nordseter, men det er ikke mer enn 6-8 kilometers grussykling fra Sjusjøen eller Pellestova.
  • Lengde/varighet: 15 km / 260 høydemeter / snaut 2 timer i rolig tempo
  • Andel sti: 60% sti, resten grus og asfalt
  • Vanskelighetsgrad: En god stisyklist sykler hele runden kun med 4-5 fotisett.
  • GPS-spor kan lastes ned ved å klikke på kartet nedenfor. Huk av for å vise km for å følge beskrivelsene nedenfor.

• Stigning på asfalt opp fra Nordseter. Deretter forholdsvis flatt på grus innover.
  • Like før du har syklet 3 km får du Nevelvann på høyre side. Da skal du svinge av en stikkvei til høyre som fører frem mot en hytte. Deretter blir det fin flytsti sti forbi Lomtjernet.
  • Etter 4 km kommer du til et stikryss. Her snur du nesten 180 grader og følger åskammen på jevn og fin sti med noen tekniske elementer tilbake. Deretter krysser du grusen og følger grusveien/kjerreveien mot Nevelfjell
  • Etter 6,5 km tar du av til venstre på T-merket sti. Den stien begynner fint, men etter hvert får du noen tekniske utfordringer og muligens en myr du må av i. I
  • Like før 8 km kommer du til et stort stikryss med kart. Følg stien til venstre mot Nevelvannet. Etter hvert krysser du en liten bro nede ved vannet. Deretter blir stien til grusvei.
  • Etter en stund på grusvei kan du ta sti til venstre. Denne kan det hende er litt fuktig.
  • Omkring 10 km kommer du til en fin grill-, bade- og fiskeplass ved Nevelvannet.
  • Når du kommer ut på grusveien har du to alternativer. Det ene er å følge grusveien tilbake til Nordseter om du vil ha en kort runde. Det andre er å ta til venstre og sykle noen hundre meter frem til du kan ta av T-merket sti til høyre (retning Sjusjøen). Dette alternativet er mer teknisk enn den første delen av turen, og greier du å komme ned til Nordseter med mindre enn 3 fotisett er det en bragd. Lykke til!