6 fete stiklassikre mellom Ullevålseter og Sognsvann (Nordmarka)

Posted by Tord Bern Hansen, Kategori: Oslomarka, Sykkelturer, Stikkord:

Mellom Ullevålseter og Sognsvann er det mange fine stier for terrengsykling. Et par av dem er sannsynligvis landets mest brukte og kjente stier. I denne artikkelen gir vi deg en navnet og GPS-sporet på de mest kjente samt en kort karakteristikk av dem. Kart og GPS-track av hver enkelt sti finner du nedenfor det store kartet.

E6 (rød)
Den mest kjente og brukte stien. Er merket som blåsti og skiløype. Jeg synes denne er best oppover. Med unntak av siste kilometeren mot toppen er denne fler meter bred. Har 4-6 crux på vei opp av forskjellig vanskelighetsgrad, og du kan være stolt om du greier alle. Selv øvde jeg lenge før jeg greide alle, og er fortsatt godt fornøyd om jeg greier alle på første forsøk på samme turen. Stien er veldig mye syklet, og cruxene har blitt en del enklere de siste 5 årene grunnet slitasje og at noen har fikset litt på terrenget. I 2011 har www.nots.no gjort en stor dugnad med å kloppe den siste biten før nordenden av store Åklungen.

Riksvei 4 (grønn)
Liten singletrack som slynger seg på høyre side av E6 fra Ankerveien og en kilometer oppover. Passer både som oppover og nedoversti. Sykler du noen 100 meter oppover E6en etter å ha kommet inn på den, kan du ta en snarvei for å komme inn på Hobo/skjelettstien halvveis nede. Kombinasjonen RV4 og E6 i runder passer også som morsom bakkeintervall. Sykkelbar hele veien for en god stisyklist.

Hobo/Skjelettstien (grå)
Utrolig fin singletrack som i hovedsak går utfor. Definitivt en nedoversti. Begynner med en kneik når den tar av fra den Gule stien. Etter det nedover med unntak av et par korte kneiker. Sykkelbar hele veien uten fotisett for en øvet stisyklist.

Gule stien (gul)
Både oppover og nedoversti. Har brukt den mest oppover i kombinasjon med Skjelettstien nedover. Ikke så god flyt som Skjelettstien nedover, men mulig å sykle det meste oppover.

Bungehole (mørk rød)
Fungerer også godt begge veier. Sykler man den fra nord i Åklungen og sørover er det en skikkelig utfordrende, men mulig kneik langs grusveien. I tillegg er det en til i det stien brekker av fra grusen litt lengre syd. Sykler du fra syd er det et par utfordringer mellom 1 og 2 km.

Lynstien (blå)
Passer best fra Ullevålseter til Lynhytta. Begynner overraskende bra, men blir fort småkneikete med mye røtter og flere crux. Definitivt for eksperter. Forholdsvis grei fra Lynhytta til lysløypa/grusveien i enden av Store Åklungen.

Mojo (Åklungstien) og Høyspenten (lilla)
Typsik nedoversti som sykles best sydover. Går av fra grusveien 20 meter lengre syd enn der Lynstien kommer innpå. Ikke la deg lure av den litt kronglete starten med en bratt bakke ned og en liten kneik opp. 100 meter med litt dårlig sti, og det åpenbarer seg en fin singletrack som slynger seg gjennom skogen helt til den treffer en brei sti. Denne tar du nordover til Lille Åklungen før du svinger til venstre i neste stikryss mot demningen i sydenden av vannet. Litt knotete her et lite øyeblikk, men i det du nærmer deg kraftledningen åpenbarer det seg en super sti som slynger seg sydover mot Sognsvann. Mot slutten trekker stien mot venstre ut av høyspenttraseen. I stikrysset du kommer til nå, hold til venstre.