Er det mulig å sykle rundt Oslo på sti?

Posted by Tord Bern Hansen, Kategori: Oslomarka, Sykkel, Sykkelturer, Stikkord: , , , ,

Etter noen solide og inspirerende stiturer i Lillehammerfjellene og rundt Hamar siste måned, tok jeg opp ideen om å sykle rundt Oslo for en uke siden. Det skulle kunne gjøres på en dag, det skulle være gøy og en skikkelig utfordring. Grus og asfalt var bare aktuelt for forflytte seg mellom bra stier eller mellom Oslos marker.

Selv er jeg rimelig godt kjent på stier i Lillomarka og Nordmarka, og jeg hadde vært noe i Østmarka samt en ekspedisjon langs Lysakerelven for en del år tilbake. Det første jeg gjorde var å ta en titt på www.mtbmap.no for å få inspirasjon til fine stier til turen. Det ble raskt klart at den måtte gå fra Oslos grense og Gjersjøelva ved Hvervenbukta i sør-øst til Lysaker og Oslos grense mot Bærum i vest. Om turen skulle gå med eller mot klokka var neste avgjørelse. Begge veier hadde både fordeler og ulemper med tanke på fete utforkjøringer og traurige klatringer. Valget falt på å starte ved Hvervenbukta pga enkel parkering og en overkommelig start fremfor å klatre på sti oppover langs Lysakerelva.

Siden jeg ikke hadde syklet over alt selv, startet detaljplanleggingen med å finne de fine stiene og stedene jeg hadde lyst til å utforske på www.mtbmap.no samt med god hjelp av deltagere på terrengsykkelforumet. Her fikk jeg overveldende mye god hjelp til løypevalg. Første utkast viste 130 km. Fra tidligere turer visste jeg at en snittfart på 8 km/t kunne være realistisk, så her måtte det barberes bort steder som kunne være gøy å prøve - bort unødvendige sløyfer. Etter tre skisserte turer og mange gode innspill var ruta klar. Hele ruten ble designet i Strava Route Builder med mtbmap som grunnlag. En kombinasjon som gir et svært kraftig turplanleggingsverktøy.

Den planlagte turen ble på 100 km, og med en antatt snittfart på snaut 10 km/t, var det klart at det ikke ville være realistisk å nå rundt i slutten av oktober siden dagslyset bare varte i 9,5 timer. Målet var dermed å sykle så langt vi kom, og deretter ta hele turen sommeren 2016.

Turen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kl 0715 søndag 25. oktober var vi 5 stykker som møttes på parkeringen like sør for Hvervenbukta. Avtråkk ble kl 0730 som planlagt, og vi rettet styret mot Gjersjøelva før vi syklet over motorsenteret ned mot Hvervenbukta igjen. Over her ble det asfalt og grus da stiene over kollen så svært bratte ut å klatre. Deretter bar det over Ljanskollen på fine stier, men vi kan nok treffe enda bedre ned stiene på nordsiden neste gang.

Deretter gikk ferden på fin gang og sykkelvei langs Ljanselva opp til Hauketo og Grønnliåsen. Det tok ikke lang tid før vi nådde Oldtidsveien og fine stier. Dessverre hadde nattens regn gjort røtter og steiner såpeglatte, så det gjalt å være forsikt både opp og ned. Dette føret slet vi med store deler av turen slik at farten nok ble litt lavere enn hva den kunne vært en varm sommerdag. For de som ikke har vært over Grønnliåsen, anbefales definitivt en tur dit.

Dessverre hadde arbeidet med Follobanen fjernet stien vår så det ble noe ekstra bushing for å komme mellom Grønnliåsen og Østmarka.

Nydelig langs Stensrudtjern.

Vel fremme i Østmarka ble vi møtt med den ene fine flytstien etter den andre, kun avbrutt av litt knot når vi krysset mot øst eller vest for å komme til en ny rygg. Borte var minnene om knotestiene vi tidligere hadde opplevd i Østmarka. Her hadde Knut Haug på forumet foreslått en veldig fin rute for oss. Mariholtet ble første korte rast etter 28 km og litt over 3 timers sykling.

Deretter bar det opp mot Haukåsen og fin sti mot Ellingsrud/Lørenskog. Her greide vi ikke helt å følge gps-sporet og fikk brynet oss på noen vriene stier nedover, men ingen krise.

Kryssingen over til Stovnermarka gikk glimrende på småveier og sykkelsti. Neste gang legger vi inn naturstien til Lørenskog stasjon i ruta for å bryte opp med litt sti. I Stovnermarka startet turen med rask og fin flytsti som gikk over til grusvei etter Liastua og frem til Skillebekk/Gjelleråsen. Hadde vært morsomt og fått med seg toppen av Gjelleråsen, men det fikk vi ikke tid til å legge inn på denne runden. Ved Skillebekk ga en seg grunnet en slagskade på kneet, og vi var fire igjen.

Vel over i Lillomarka ble det kupert grusvei til Skytta. Pause på Brødbakerne ble droppet og Lilloseter ble utpekt som pausested.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ved Skytta valgte vi delvis å trille gjennom Slattumstrøa (verneområde med gamle regler som angir sykling forbudt på sti). Det ble likevel mye fin sykling etterhvert på strekket før vi kom ut ved "Snøfte Smith hyttefeltet" nord for Aurevannsputten. Derfra var det en krevende klatring opp mot Lilloseter, og de to jentene på turen begynte å kjenne kjøret. Den ene hadde allerede satt ny personlig rekord i turlengde. Vel fremme på stien mellom Lilloseter og Sinober bestemte flyttet vi pausestedet til Sørbråten fremfor Lilloseter for å slippe å sykle unødvendig tilbake.

På Sørbråten var det godt å få en skikkelig pause med stedets gode kanelsnurrer og en stund i høstsola. Deretter satte vi kursen mot Kjelsås og Fugleleiken over Kølabånn. På sleipt høstføre ble det litt lite flyt, og neste gang legger vi nok turen om Sinober for å få mer sammenhengende sykling selv om det blir litt lengre. Ned mot Fugleleiken er det utrolig mye fin fartsfylt sti og vi fikk turens første og eneste punktering (den eneste som ikke hadde slangeløst). Vel nede på Sandermosveien (grus) var gliset bredt, men jentene var bestemte på å gi seg etter 60 km og 7-8 timers sykling.

Vi var to stykker som startet på kryssingen av Maridalen, men sistemann i turfølget hadde bare en drøy time igjen til sykling før vendereis og familiemiddag. Motvillig måtte han gi seg på Ullevålseter. Jeg droppet pause på Ullevålseter og fortsatte på sti ned til Aurevann og videre mot Blankvann. Mens solen gikk ned i horisonten kom jeg meg via trillestien over til Kobberhaugen (denne også i et verneområde hvor det i utgangspunktet ikke er lov å sykle, men her sykler alle alltid - også jeg 😉

Fra Kobbehaugen bar det i god fart og tusmørke ned til Sørkedalen for en god stopp på Landhandleriet. Her var det tid for et skikkelig kakestykke etter drøye ni timers sykling. Kart-GPSen var tom for strøm og det var blitt mørkt ute. Uten skikkelig lys var det ikke forsvarlig å fortsette turen alene, så litt motvillig måtte jeg innse at det ble 20 km asfaltsykling ut av Sørkedalen og hjem fremfor å kunne sluttføre stituren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun sykkelvasken igjen av skogsmaskinen, en Scott Genius 900 satt opp med 27plus hjul.

Takk for fint turfølge, alle hyggelige hilsner fra andre syklister vi møtte i marka og som lurte på om det var vi som var på DEN stituren, og ikke minst takk til alle som har hjulpet til med å planlegge turen.

Neste år tar vi hele turen en tørr, varm og fin sommerdag 🙂 Det blir en lørdag med sosial avslutning på kvelden. Turen er allerede planlagt.