Første samling for vinteren!

Posted by Torjus Bern Hansen, Kategori: Sykkel, Torjus,

Etter en sesong med litt stang ut var det deilig å kunne koble helt av i off season uten å tenke noe på sykkel. Etter et par uker med lystbetont trening var det herlig å komme i gang igjen med skikkelig trening, og etter et par uker hjemme i Norge startet jeg vintertreningen med en samling i regi av Rye Elite i slutten av november på Gran Canaria. Å dra på samling til et varmere strøk passer perfekt i perioder hvor det er stort fokus på mengdetrening. Det er mye greiere fysisk og mentalt å gjennomføre langturer i 20°C og sol, enn i minusgrader hjemme i Norge.

Slike samlinger koster derimot mye penger, men vi er heldige som har en støttende sponsor, International Tanker Chartering AS, som sponset samlingen vår. Tusen takk!

Jeg så frem til en uke med bra trening i varmen med resten av Rye Elite, og få jobbet bra med brunfargen 😉 Fokuset for samlingen var å samle timer i boken. Treningsopplegget bestod av rolige langturer og én sweetspot intervalløkt, men i tillegg la jeg også inn en en del hurtighet. Normalt sett er ikke det noe man fokuser spesielt mye på i denne perioden, men siden jeg har bestemt meg for å hovedsakelig satse på verdenscupen i sprint kommende sesong, så er det viktig å jobbe med dette hele året.

Vi startet samlingen med en rolig trilletur på ettermiddagen etter ankomsten, og det var deilig å kunne sykle i kort-kort igjen. Dagen etterpå var det klart for første langtur. Da skulle vi sykle fra Maspalomas til Soriadalen og opp til Ayacata før turen gikk ned forbi San Bartlomé, Fataga og tilbake til Maspalomas. Dagen startet med litt duskregn, noe som var relativt uproblematisk, hvertfall med tanke på temperaturen. Relativt uproblematisk ble turen likevel ikke, for etter kun 30 min på sykkelen så mistet jeg plutselig veigrepet i en høyresving og gikk i bakken. Det er glatt på veien, så jeg og sykkelen begynner å skli over i motsatt kjøreretning akkurat i det en bil kommer mot meg.  Jeg forøker å bremse opp ved å holde fast i asfalten med hendene mine, men ser at jeg er på vei mot å skli under bilen. I et siste forsøk så klarer jeg å sparke sykkelen foran meg, slik at den havner under bilen, mens jeg slipper unna med en centimeter eller to. Sykkelen kom naturligvis ikke fra det i god behold, men jeg var veldig heldig og endte bare opp med skrubbsår og en forslått kropp. Likevel så tror jeg nok at dette var en av de mindre hyggelige opplevelsene jeg har hatt på en sykkel.

Heldigvis ordnet alt seg til slutt og jeg fikk dratt og leid meg en sykkel på Free Motion Bike Rental slik at jeg hadde sykkel for resten av oppholdet. Jeg fikk også tatt meg en liten trilletur for å sjekke at kroppen var grei, og at alt var omtrentlig som det skulle. Jeg fikk gjennomført resten av øktene på samlingen i henhold til treningsplanen, så alt i alt var dette en veldig bra samling.

Jeg var også så heldig at jeg hadde fått en del nytt sykkeltøy fra Abra Cadabra sin Elemental Collection som jeg fikk testet i varmen. Her snakker vi tøy med topp kvalitet og stilrent design, og hva er vel viktigere enn å se rask ut på sykkelen? Jeg fikk også med meg en prototype sykkelshorts de holder på å utvikle, og jeg setter stor pris på at jeg har en sponsor som lar meg og andre få ta del i utviklingsprosessen!

Etter drøyt en måned hjemme i Norge er det klart for en ny samling på Gran Canaria med Rye Elite, og jeg gleder meg masse til å komme meg ned til varmen igjen. Denne gangen skal jeg ta det litt roligere i svingene slik at jeg forhpentligvis får en litt mindre problemstisk samling!