Blandeveisrunde utenom alfarvei i Nordmarka øst

Posted by Tord Bern Hansen, Kategori: Grusturer, Oslomarka, Sykkelturer, Stikkord: , ,

Grusrunde som passer for blandeveissykler/gravel og terrengsykler. Turen er innom flere koselige steder og turen nordover går utenom de vanligste grusveiene i marka, så muligheten for at du opplever noe nytt er stor.

Turen starter på Oset parkeringsplass på Kjelsås ved sydenden av Maridalsvannet, og det er bare 100 meter på asfalt før du er inne på grusen. Enkelt å komme hit ved å følge Kjelsåsveien eller Grefsenveien fra byen, med trikk eller tog til Kjelsås stasjon.

Turen følger østsiden av Maridalsvannet forbi Snippen, Movatn og Ørfiske ned mot Hakadal. Herfra går turen på grusveier mot Stryken avbrutt av to korte stistrekk. Det første er fin flytsti rett før Elnes som er uproblematisk å sykle med blandeveissykkel. Det andre stistrekket møter du etter å ha krysset jernbanelinja etter Aarnes. Først er det fin sti oppover 100 meter. Deretter følger 100 meter med litt røtter og for de med blandeveissykkel blir det et minutt med trilling.

Litt asfalt et kort strekke før Stryken

Først litt grov grus før du kommer over på finere grus i retning Stryken hvor vi et kort stykke følger asfalten frem til idylliske Stryken stasjon. Her kan du møte den delen av turfølget som ikke vil være med på hele runden.

Gjerdingen dam

Fra Stryken går det jevnt oppover i retning Gjerdingen som er et hyggelig sted for en liten rast (ikke servering). Fra Gjerdingen er det et par kilometer oppover til turens høyeste punkt, Snøploghøgda. Nå bærer det hjemover forbi DNT hytta på Katnosa dam.

Er vel lite tvil om hvor denne står 😉

Ved Sandungen gård kommer du inn på mer brukte grusveier i marka. Litt småkupert i nordenden før det blir flatere ned mot Hakkloa og retning Kikutstua (servering). Dagens siste skikkelige motbakke opp fra Fortjern før Bjørnholt (servering) passeres i god fart mot Hammern som har Oslos første kraftverk.

Fra Hammern er det fin grusvei til Brekke og videre over Akserselva ved Sagdammen. Nå bærer det forbi flere fine badeplasser i Akserselva og Teknisk museum før du er tilbake ved parkeringen på Oset.

Klikk på bildet for lenke til turen og for å laste ned gps spor. Runden er 80 km og omkring 1300 høydemeter