På start med verdenseliten på Bundesliga i Tyskland

Posted by Torjus Bern Hansen, Kategori: Konkurranse, Sykkel, Torjus,

På søndag som var, var det klart for Bundesliga i Bad Säckingen med HC-kategori. Jeg kom til Bad Säckingen allerede på mandagen, og hadde derfor god tid til å se på løypa. Jeg fikk også kjørt en intervalløkt der på onsdag så jeg hadde god kontroll på løypa i rittfart.

206, Bern Hansen, Torjus, , SK Rye, NOR
Dette var den mest tekniske utforkjøringen i løypa... og den var hele 15 meter lang

Løypa gikk stort sett på hardpakket jordbunn, uten noen særlige tekniske elementer, og var vel kanskje en av de «enkleste» løypene jeg har kjørt i utlandet. Løypeprofilen var også tilsynelatende tam, med bare 170 høydemeter per runde. Men, likevel var det en skikkelig kapasitetsløype, med mange halvlange veldig bratte bakker, og to veldig lange slake motbakker. Man måtte med andre ord ha skikkelig trøkk i beina for å sykle fort. Så selv om løypa overhodet ikke passet meg, så var dette også en god test på hvordan kapasiteten min kunne måle seg med de andre gode. Og med gode så snakker jeg om alt fra topp 5 i VM til topp 15. Inkludert Luca Schwarzbauer som var ranket som den nest beste junioren i verden i fjor.

206, Bern Hansen, Torjus, , SK Rye, NOR 213, Voitl, Daniel, KOCH Engineering / Müsing Racing, RSV Bike-Riders Remchingen, GER
Og dette var den eneste steinen i løypa

Etter rittet i Obertraun begynte jeg å merke all reisingen den siste tiden, og jeg følte meg tung i kroppen. Jeg valgte å gjøre en ganske stor justering i planen fram mot rittet for å prøve å få samlet litt overskudd, og for å få løsnet litt opp i beina. Det ble stort sett korte joggeturer og sykkelturer flatt på asfalt fram til lørdag, da jeg kjørte min faste hardøkt i løypa dagen før rittet. Beina føltes bedre ut da, og jeg hadde et godt utgangspunkt før morgendagen.

LF3A2054
Også denne gangen var banan en viktig del av kostholdet fram mot rittet

På rittdagen dukket uflaksen opp igjen fra tidligere i år. Jeg hadde fått gjennomført en god oppvarming, og stilt meg opp i startboksen. Når jeg skulle sykle fra startboksen til selve starten, så røk jeg en eike på bakhjulet mitt. Da var det to minutter igjen til start, og jeg hadde ingen mulighet til å bytte hjulet. Starten på rittet gikk greit. Jeg stod på 2.rekke og siden det ikke var noen startsløyfe ble jeg fort fanget opp i kø, men jeg rundet på 12.plass. Utpå 2. runden måtte jeg bytte bakhjulet siden det hadde fått så mye kast, og restene av eiken som røk hadde kilt seg fast ved bosset slik at det «ble med rundt» når jeg trillet. Siden jeg måtte gjøre hele hjulbyttet selv, tapte jeg litt over ett minutt på det, og mange plasser.

206, Bern Hansen, Torjus, , SK Rye, NOR 219, Eisenbarth, Pirmin, Stevens Schubert, TSV Niederstaufen, GER
Etter hjulbyttet måtte jeg plukke plasser der det var mulig - nummer 219 likte det svært dårlig, og jeg fikk utvidet mitt tyske banne-vokabular med rundt 10-20 tyske gloser

Etter hjulbyttet lå jeg på rundt 30. plass, men fikk opp farten igjen og jobbet meg sakte men sikkert oppover. Jeg fikk tråkket på jevnt, og leverte rundetider som var rundt 10. beste. Innen sisterunden hadde jeg fått tilbake farten, samtidig som at jeg syklet i et «vakum» slik at jeg slapp å bli bremset av noen foran meg i bakkene. På sisterunden min hadde jeg den 5. beste rundetiden av alle, noe som viser at jeg har farten og kapasiteten til å stå løpet ut.

206, Bern Hansen, Torjus, , SK Rye, NOR
Dette droppet var 15 centimeter høyt, og veldig skummelt

Jeg kom i mål på 12.plass, 3:30 bak vinneren noe jeg er godt fornøyd med, med tanke på at jeg tapte litt over ett minutt på hjultrøbbel og hjulskifte. Det er godt å få enda en bekreftelse på at jeg kan sykle ritt med mange av de beste i verden, uten å bli totalt frakjørt. 7 av de som kom topp 10 på rittet, hadde en topp 15 plassering fra enten VM, WC eller EM denne sesongen, så det er gøy å se at jeg er i nærheten av de kapasitetsmessig!

Jeg tok meg helt ut etter å ha prøvd å hente 11.plassen i en 3 minutter lang langspurt

Alt i alt har disse to ukene med ritt og reiser vært lærerikt, og jeg har tatt med meg mange nyttige erfaringer til senere reiser og ritt i utlandet. På tirsdag neste uke går turen videre til Hellas for å sykle et S2 etapperitt. Dit reiser jeg sammen med 4 andre, så det blir mye mer behagelig enn å reise helt alene 😉 De danske U23 rytterne skal også nedover, så det blir spennende å matche seg mot de der nede!