Indrefileten i Maridalens østside (Lillomarka)

Posted by Tord Bern Hansen, Kategori: Oslomarka, Sykkelturer, Stikkord: ,

Denne turen fører deg ut på flytstier du vil like. Enkelte av dem har du sannsynligvis aldri har satt dine sykkelhjul på tidligere. Turen er 24 km, og tar nok litt i overkant av 2 timer. Stiene holder seg også bra på vått føre, og en som er vant med stisykling vil ikke ha behov for å sette beinet i bakken så mange ganger.

Turen starter ut fra Langsetløkka hvor vi følger deler av Nissan cup løypa som går mellom de to grusveiene. Etter 1,5 kilometer kommer du ned på grusveien, følger denne et lite stykke før du tar av sti til høyre. Stien går i åssiden på oversiden av grusveien inn til Monsetangen. Fra Monsetangen (stor gresslette) sykler du grusveien opp til Sandermosveien (3,5 km). Her kan du ta grus opp til høyre mot Fugleleiken og sti ned igjen til samme punkt. Etter en liten stund på grusen (5,5 km) brekker du av denne til venstre og følger en fin og morsom sti ned til du krysser jernbanestien og fortsetter under jernbanelinja. Ta deretter til høyre slik at du kommer ut på asfalten ovenfor Sander gård. Her går det fin sti på vestsiden av asfalten opp til Sandermosen stasjon. Like etter avtaket til stasjonen tar du inn på grusveien (Greveveien). Like før denne tar skarpt til venstre (9 km) tar du sti nedover til venstre. Nå har du nesten 1 km med morsomt flytsti foran deg kun avbrudd av en liten teknisk bru. Litt asfalt og igjen en fin stisnutt så er du nede på Mobekken.

Etter Mobekken er det et par km med grus oppover. På toppen tar du bred sti inn til venstre (12 km). Etter litt oppover kommer du frem til en stor mur i enden av ei myr. Dette er sannsynligvis restene etter en skytebane fra krigens dager. Følg stien forbi muren. Etter at du har krysset en liten bekk (12,5 km) tar du av fra hovedstien til venstre forbi noen rester av en grunnmur. Følg stien og hold deg på ryggen mot syd. Etterhvert får du fin utsikt over Maridalen. Etter nesten en ny fin kilometer med utfor kommer du til et T-kryss. Ta til venstre. Nå blir det litt knotete, men sykkelbart et par 100 meter før du igjen er oppe på en ny kolle. Denne følger du nedover. Vær bevisst på GPS-sporet når du nærmer deg veien da det etter hvert blir mange stivalg, og sporet gir deg de morsomste stiene. Du blir spyttet ut fra stien like ved brua ved Mobekken.

Fra Mobekken er det bare å vinne ny høyde på asfalten oppover. De spreke kan sykle mer kupert sti på østsiden oppover. Like etter Greveveien (15,5 km) tar du sti av til venstre. Følg stien frem til Sandermosen stasjon. Et par sleipe klopper på veien. Ved Sandermosen har vi lagt inn en æresrunde som følger grus og sti opp mot Barlindåsen. Etter å ha klatret slakt oppover mot Barlindåsen kommer du til et platå. Her tar du gjennom lyngen mot venstre hvor du treffer en fin flytsti på andre siden. Følg denne i full fart ned mot grusveien igjen. Da litt til høyre på grusveien og fortsett igjen på super sti ned til Sandermosen stasjon.

Følg grusveien mot Kjelsås. Like etter bommen tar du fin sti ut til høyre (Dorullstien). Til å begynne med er stien tydelig og slynger seg gjennom landskapet, men enkelte steder er den utydelig. Er du heldig, er stien merket med dopapir slik at du finner rett vei. Dette er en gjennoppdaget flytsti som kobler seg innpå Jernbanestien slik at du også får med deg det beste av denne (og slipper gjørmehullene).

Vel ute på Monsetangen følger du grusen mot Kjelsås. Har du krefter igjen, kan du følge returen på Langsetløkka ned til høyre (22 km) og sykle sti forbi Midtodden og tilbake til Langsetløkka.